Tuesday, March 17, 2015

Kelebihan freeletics - senaman jalanan yang awesome

Selalu merengek-rengek minta dekat husband tolong daftarkan gym atau jom la pergi gym.
Saya nak selim melim macam zaman-zaman sebelum kahwin. kah.. kah.. kah..
Jangan harap dapat. Memang di tolak mentah-mentah. Jangan mimpi nak pergi gym okeh.

Typical sungguh en.suami. Padahal satu kali masuk baru rm10. Atau kalau bulan-bulan bayar lagi murahkan? Nasib baik saya ada kawan-kawan yang memang tak dapat keizinan suami pergi gym juga. Kawan saya banyak berzumba di rumah. Saya ok dengan zumba. Tapi pergerakan tu terlalu banyak. Letih.. tapi peluh macam tak keluar je. Nampak sangat lemak saya yang degil :)

Satu hari nak di jadikan cerita. Sepupu saya bercerita yang dia pergi berenang untuk fit kan badan.
Owh no.. saya tak reti berenang. Selang beberapa minit tu seorang lagi sepupu hantar satu video ni.
Video seorang lelaki kulit putih. Dia hanya buat freeletics. 15 minggu punya cabaran. Dan pada saya kenapa tidak saya buat freeletics. Ia free. Cuma perlukan berat badan sendiri untuk bersenam.

Sebelum ini ada berkira-kira juga nak beli basikal senam tu sebab tergoda dengan iklan GO SHOP!
Nasib baik suami tak bagi beli. hahaha. Semuanya ada hikmah. Maka saya mulalah berjinak-jinak dengan freeletics.

Ok mesti anda semua tertanya-tanya macam mana freeletics tu? Meh tunjuk bukti sikit abam sado atau pengasas freeletics Malaysia. Amirul Agam.. Sangat memberi inspirasi tau :D Baru berumur 22 tahun dan beliau telah berjaya mengurangkan 33kg berat selama 6 bulan. Best gila! Muka hensem macam KJ.. auww...



Jangan tak percaya freeletics ni merupakan senaman yang menggunakan seluruh tubuh badan dan juga menggunakan berat badan sebagai beban dalam satu sesi senaman. Freeletics berasal dari Jerman pada tahun 2012. Ramai rakyat Jerman yang dah berjaya merubah bentuk badan mereka dengan freeletics. Lagipun ia sesuai untuk semua golongan umur :)

Bukan Amirul Agam je. Ramai lagi yang buat freeletics ni. Antaranya Cik Epal. Blogger terkenal tu. 
Saya sendiri pun suka sebab dalam rumah pun boleh bersenam. Tak payah susah-susah pergi gym. 

Ok mari saya kongsikan senaman freeletics pilihan hati saya. Ramai yang saya minta untuk buat senaman ni dalam group eksklusif slim with huda alif. Selain saya ajar senam dalam grup tertutup di facebook tu juga saya ajar bagaimana hendak kira kalori dan berapa kalori diperlukan. Tak lupa juga saya kirakan BMI bagi setiap individu yang ingin kurus. Dan tak lupa supplement Shaklee sebagai sokongan jika kekurang nutrisi. 

Ok di bawah ni amalan freeletics saya. 
Boleh mula dengan membuat satu set. Jangan paksa diri ya. 
Slow and steady okeh!




Untuk dapatkan keputusan yang sangat memberangsangkan sila buat 15 minggu punya cabaran. 
Masa mula-mula saya buat freeletics memang badan akan sakit. Tapi lepas tu badan memang rasa best, sedap dan fit. Sampai suami pelik lihat kerajinan saya. 

Tapi saya tak tahan lama. Sebab tiba-tiba pinggang sakit. Mungkin saya angkat barang berat. So, saya cuma dapat teruskan selama 1 minggu dengan tambahan 100 kali skipping. Mungkin juga pinggang ada sikit cedera. Kalau cedera boleh lah berhenti kejap ya. Tak berbaloi kalau senam tengah sakit. 

Insyaallah saya akan bayar balik hutang 14 minggu cabaran freeletics sekali dengan pengambilan cinch shake, esp, herblax dan omega guard. Nak buang beberapa kilogram lagi untuk mencapai berat badan impian saya. Sekarang berat saya 60 ke 61.5 kg. Insyaallah nak capai berat 55kg sebelum raya ni :) Mana tau dapat pakai kebaya.. ewaaahhh... haha..

Buat pembaca yang baru saya pernah gemuk dulu. 70kg. Saya amalkan set kurus shaklee terus turun 10kg. Maka sekarang saya cuma berusaha untuk dapatkan berat badan idaman. Sebab tu fokus senaman pulak. Set shaklee masih tak tinggal. Sebab penting untuk mantainkan berat badan saya. Juga saya fokus dalam pengiraan kalori. 

Ok lah sampai di sini sahaja kisah kurus saya. Nanti saya sambung lagi ya :)

Jangan lupa..

HUBUNGI COACH KURUS, 

NURHUDA KASSIM
011-18766483 @ 017-6334570
SID (891683)

ADD FB: huda alif



No comments:

Post a Comment