Wednesday, August 19, 2015

Badan berangin punca lemah dan lesu

BADAN BERANGIN PUNCA LEMAH DAN LESU

Pernah tak anda rasa badan letih, lesu, berat dan selalu sangat mengantuk.
Selain tu kekerapan menguap juga berpanjangan.
Kadang-kadang tu rasa macam dah cukup dah tidur tapi kenapa lah asyik menguap.

SIMPTOM BADAN BANYAK ANGIN

Simptom yang saya sebutkan di atas sebenarnya tanda-tanda awal badan berangin.
Saya juga mengalaminya. Saya jarang berurut dari kecil.
Maka perut sering kembung, badan mudah letih dan selalu sangat menguap walaupun tidak mengantuk.
Jom ikut saya, saya ceritakan simptom-simptom lain bila angin banyak di dalam badan.

  1. Rasa lesu , letih, tidak bertenaga
  2. Selalu rasa kebas, lenguh dan sengal
  3. Tapak tangan dan kaki sering berasa sejuk
  4. Mudah dan selalu menguap
  5. Mudah mengantuk walaupun di awal pagi
  6. Sukar bernafas atau nafas pendek
  7. Rasa tegang di bahagian tengkuk dan pinggang
  8. Kulit kering
  9. Muscle spasms ketika jaga atau tidur
  10. Perut berangin atau kembung. Bila di tepuk terasa seperti gendang.
  11. Perut yang keras dan padat
  12. Sakit kepala dan migrain
  13. Perasaan mudah marah cepat timbul 
  14. Hilang selera makan kerana ketidakselesaan perut
  15. Ketidakselesaan badan
  16. Rasa ingin muntah dan mual angin 
  17. Pedih ulu hati
  18. Gastrik
  19. Ketengangan otot / cramp
  20. Melemahkan tenaga syahwat
  21. Menyebabkan kentut vagina
  22. Rahim mengembang dan rasa tidak selesa pada miss V (berair dan sejuk)
Jika anda rasa anda di dalam kategori di atas. Saya sarankan agar anda mengurangkan pengambilan makanan yang boleh menjana penghasilan angin di dalam badan. Angin ini terhasil apabila usus tidak dapat mencernakan makanan dengan betul. Maka angin akan berkumpul di dalam usus.

JENIS MAKANAN YANG HARUS DI ELAKKAN ( TUMBUHAN MERANGSANG ANGIN DALAM BADAN)

Di sebabkan masalah angin di dalam badan sukar di atasi. Anda sendiri perlu prihatin dengan makanan yang anda makan. Kurangkan atau elakkan terus makanan-makanan berikut:

  1. Kekacang
  2. Sayuran - brokoli, kobis, taugeh, bawang, asparagus, bendi dan terung
  3. Buah-buahan - Pear, apple, peach
  4. Bijirin - Cereal dan roti gandum
  5. Minuman ringan dan jus buah
  6. Susu dan produk daripada susu dan keju
  7. Makanan dalam peket yang mempunyai laktus di dalamnya seperti roti, bijiran dan sos salad
  8. Makanan bertepung - kuih-muih, mee
  9. Pemakanan - jaga jaduak pemakanan anda. Makan secara teratur, pengambilan makanan yang salah seperti nangka, labu, mee kuning, daging beku, air berkafein dan bersoda memburukan lagi keadaan. 
  10. Perubahan emosi juga memainkan peranan - dari gembira ke sedih, marah ke tenang. Angin seperti ini adalah sukar untuk di buang dan di keluarkan dari badan
 Perut adalah gudang segala penyakit. Saya sangat menyarankan agar anda amalkan diet cara RASULLULAH iaitu makanan dari darat dan dari lautan tidak boleh di campur.


 Amalkan gaya diet RASULLULAH insyaalah terhindar dari masalah dalam perut.

CARA MODEN DAN TRADISIONAL  MEMBUANG ANGIN

Untuk cara tradisional membuang angin ada pelbagai cara yang disarankan.
Antaranya :

# Bawang putih #
- Ambil beberapa biji bawang putih dan buang kulitnya
- Hiris bawang putih nipis-nipis
- Rebuskan bersama 2 gelas air putih sehingga menjadi segelas air
- Minum ramuan ini sebulan sekali
atau
- Bawang putih di tumbuk dan di campur dengan air panas, bagi air bawang itu keluar dan minum

#  Cengkih dan halia #
- Rebus cengkih dan halia, minum ketika masih suam, Ulang beberapa kali

# Daun mengkudu dan halia #

- Minum air rebusan daun mengkudu dan halia, Ulang beberapa kali

# Serai Kisar #
- Kisar serai, lemon, daun pudina, madu asli, garam dan sedikit air. Amalkan minuman bancuhan ini dan angin akan keluar

# Rendam Kaki Di Dalam Air Panas #
- Rendamkan kai di dalam air pans + segenggam garam kasar @ garam bukit
- Kepanasan air mengikut kesesuaian  diri
- Rendam sehingga 10 minit atau lebih
- Semasa rendaman ini di lakukan cuba buat pernafasan  yang teratur ala-ala bermeditasi

# Urutan Kaki #
- Urut perlahan-lahan urat besar di tumit dan sekitar buku lali untuk mengeluarkan angin

# Minuman Kultur #
- Jika badan terlalu banyak angin , di syorkan untuk mengambil minuman kultur. Minuman kultur sangat bagus untuk melancarkan proses penghadaman di dalam usus. Selain itu ambil minuman yang boleh membersihkan usus. Penting supaya kita dapat flush out segala saki-baki serdak makanan di dalam usus.

# Jika badan sering sejuk dan banyak angin #
- di cadangkan untuk kminum campuran  cengkih, lada putih atau lada hitam
- sangan bahan berikut tanpa minyak dan di tumbuk halus
- ayak kan dan minum campuran ini setiap pagi atau malam selepas makan.
- ia berguna untuk memecahkan angin dalam badan

CARA MODEN DAN MUDAH PECAHKAN ANGIN

Anda boleh amalkan supplement dari Shaklee iaitu Peppermint Ginger Plus.
Di rumus khas dari 4 herba gabungan Barat dan Timur.
Ia adalah pudina, halia, pokok adas dan cekur manis.



# PUDINA #
- Ia melegakan otot perut
- membantu menyelesaikan masalah penghadaman
- mengurangkan mabuk
-  melegakan sakit gastrik
- mengurangkan pedih ulu hati dan cirit-birit

# HALIA #
- Orang Cina sudah mengunakan halia sejak 2000tahun yang lalu, ia membantu :
- melegakan masalah pencernaan
- mengurangkan masalah penghadaman
- melegakan ketidakselesaan perut dan usu
- mengurangkan sakit akibat haid, loya dan mual angin ketika mengandung

# POKOK ADAS #
- orang Eropah mengambil biji adas untuk menghilangkan kembung perut
- melegakan sakit perut
- mengurangkan flu
- mengurangkan alergi pada usus

# CEKUR MANIS #
- di gunakan oleh orang Mesir untuk melegakan kesakitan ketika haid
- mengurangkan batuk dan kahak
- ia juga bagus untuk mengurangkan gastrik dan memberi peredaran yang lembut pada perut

Selain itu anda juga boleh berurut. Saya selalu berurut dengan sorang akak ni. Dia lulur badan dan urut sekali dengan minyak herba. Alhamdullilah semakin baik dan baik.

Jika anda sukar untuk membuat cara tradisional. Saya sarankan agar anda amalkan mengambil Peppermint Ginger Plus ni untuk membuang angin dan mengurangkan masalah penghadaman. Amalkan setiap hari.
Insyaallah anda akan nampak hasil yang ketara. Masalah seperti sakit pinggang, kebas-kebas, sengal dan sakit sendi akan berkurangan dari semasa ke semasa. Jom layan testimoni Peppermint Ginger Plus di bawah yang telah berjaya.

MASALAH ANGIN DALAM PERUT


MASALAH GASTRIK


TESTIMONI PEPPERMINT GINGER PLUS

MASALAH SAKIT PINGGANG AKIBAT ANGIN


Kalau nak order boleh lah contact saya ye.

NURHUDA BINTI KASSIM
SID : 891683
WHASAP : 0176334570
CALL/SMS : 01118766483

ADD FB : HUDA ALIF
FB PAGE : VITAMIN TERBAIK - LESS EFFORT, MAX RESULT

No comments:

Post a Comment