Sunday, November 8, 2020

Sembelit Di Kalangan Kanak-Kanak

 Pernahkah anak anda sembelit?



    Masalah sembelit selalunya jarang berlaku pada bayi yang menyusu badan secara ekslusif dari ibunya.  Anak saya Ainan Husna menyusu dari bayi hingga setahun 8 bulan memang tiada sembelit. Tapi semasa saya putuskan susu dan bertukar ke susu formula yang pertama, terus sembelit. 


    Terpaksa beri susu formula sebab time tu dah mengandungkan Muhammad Hadiff. Hehe. Kalau tak silap susu pertama yang menyebabkan Ainan sembelit ialah S26. Mengikut sukatan yang di beri setiap ml air sama dengan 1 scoop susu. Ainan memang tak tahan. Sembelit


    Susah nak membuang. Meneran time membuang. Sampai satu tahap Ainan menahan berak sebab dia takut proses sembelit tu kan menyakitkan. Ternyata Ainan tak boleh minum susu lembu. Tukar lah susu kambing. Allahu, cirit birit pula. Panas lah agaknya. Padahal masa tu ibu dah beli sedozen susu kambing. Tak silap susu kambing suffy. Import dari kelantan hihi.


    Lepas minum susu kambing. Elok je memula. Masuk kotak ke 3 terus cirit-birit. Terus ke KPJ Kluang. Admit wad, satu family berkampung kat KPJ haha.. Nasib baik Ainan ada Medical Card :) Lepas admid wad tu doktor terus cadangkan untuk Ainan minum susu soya. So dari hari tu hingga hari ni susu Ainan ialah Dugro Soy. Cerdik cergas bulat je anak ibu tu hahah..


    So berbalik kepada sembelit tu. Memang agak susah nak mencari susu yang sesuai dengan anak kita tau. Kawan saya dia takde rezeki nak menyusukan anak dia dari satu ke satu susu dia tukar. Dari yang murah hingga yang paling mahal sekali.


Tanda-Tanda Bayi Sedang Sembelit


Tapi, nak share solusi ni korang boleh cuba ini untuk kurangkan sembelit anak-anak. 

1.  Bayi yang berumur 6-7 bulan anda boleh anda boleh beri buah-buahan ini sebagai snek 2 hingga 3 kali sehari,tapi hadkan 2-3 oz setiap hidangan. Buah-buahannya seperti Betik, Buah Naga, Avocado, Plum

2.  Beri makanan berasaskan timun (tanpa kulit), labu, butternut dan zuchini (tanpa kulit)

3.  Berikan air kosong 1-3 oz semasa makan. Iaitu sebelum dan selepas makan

4. Elak buah-buahan ini epal dan pisang. Dua buah ni selalunya di cadangkan untuk makan jika cirit-birit.

5.  Elak beras kalau dah start bagi bubur nasi atau nasi , boleh gantikan dengan mix porridge millet quinoa

6.  Elak lobak merah dan kentang. Sebab ia adalah dalam kategori karbo. Sama function dengan nasi. Bila makan dua ni boleh buat sembelit makin teruk,sebab keduanya lambat hadam

7.  Elak dan lambatkan pengambilan ayam, daging, ikan untuk satu bulan lagi. Dapatkan protein dari sumber lain seperti kekacang, millet, quinoa, green peas

8. Gunakan T rub dari Tasneem Naturel. Trub ni berfungsi seperti minyak telon. Ia bantu mengurangkan angin di dalam perut. Kalau anak sembelit pun elok sangat pakai trub tasneem ni.

Boleh tengok fungsi Trub Tasneem kat bawah ni ye :)

FUNGSI T RUB TASNEEM

Untuk bayi yang kembung, sembelit. Ibu-ibu boleh gunakan teknik kayuhan basikal untuk merangsang usus tu bergerak. Maka senang lah najis di dalam perut bayi dapat bergerak cepat ke laluannya. hehe. 

T rub tu ibu-ibu boleh sapu pada tapak kaki dan perut. Pastikan ibu-ibu gunakan kaedah urutan  I LOVE YOU. 

 
Macam ni lah urutan I LOVE YOU di buat. 


Sebelum habis meh tengok pulak testimoni dari pengguna Trub Tasneem. 






Amacam teruja tak :)



Harga Trub ni murah je awak. RM49 sahaja. 
Tahan 3-5 bulan bergantung pada cara anda pakai. 
Boleh whatsapp saya untuk belian. 
Kalau beli dua pcs iaitu combo boleh dapat diskaun lagi dan juga free gift. 
Best sangat. Nak lagi best boleh join Dropship for free. 
Dapat diskaun gile best dan dapat menyebarkan kebaikan Tasneem hihi. 

Whatsapp : 017-6334570
Fb : Nurhuda Kassim
Fb Pages : Tasneem Naturel Simpang Renggam by Huda
Instagram: tasneemhudasr


Mudah-mudahan tips yang di berikan boleh bantu mak-mak di luar sana mengatasi sembelit anak-anak anda ok. 


No comments:

Post a Comment