Thursday, January 21, 2010

RAHSIA PEMAKANAN UTK PELAJAR..


Salam, ai....time ni nga boring tetibe nk cite pasal pemakanan yg di ambil oleh genius2 islam zaman2 dlu.... Stkat ni yg aku praktikan is kismis @ raisin...
aku tak suke sgt bnde2 manis ni..tpi kismis aku ok...aku rasa mkn kismis ni bnyk kebaikan nye..
and aku rasa, daya ingatan aku pun semakin kuat dan elok dari dlu...jom kite tgk fakta pasal kismis...

check it out....!!

Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan
ke otak. Kekurangan oksigen menyebabkan seseorang mudah
mengantuk, pelupa, lembab dan mengalami kelemahan dalam berfikir.

CARA MAKAN :
i) Menghadap Kiblat ii) Baca “Bismillah” dan selawat ke atas nabi (3 kali) iii) Baca doa penerang hati iv) Makan secara kemam seperti makan gula-gula. Tidak berkesan jika dikunyah seperti makan kacang. v) Makan sebiji-biji sebanyak 21 biji setiap hari.

bile aku tgk cara makan kt atas ni...bru la aku realize yg aku tersalah cara makan...
aku tak kemam..aku kunyah..hehe...n also aku makan 21 biji sekaligus...coz tak cukup masa, sebab aku akan makan bile nk g kelas...
so bile kwn2 aku dh kua..aku bru terkedek2 nk g pintu kua..hahahaha..
dan aku gak tak baca doa penerang hati...
thank yea...CATATAN MAYA MURNIHATI for the info....

Selain kismis ada gak makanan len...contoh nye..

1) MADU

Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran
mengiktirafkannya sebagai ” shifa ‘” iaitu penyembuh penyakit.
Manisan madu digelar “Raja Ubat”, dapat menyembuh kebanyakkan
penyakit. Ia adalah makanan untuk kesihatan keseluruhannya.

Ia mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral, protein, antiseptik dan enzim yang meningkatkan ingatan dan kecerdasan mental individu. Madu juga mengandungi pelbagai zat galian yang penting seperti kalsium, sulfur, fosforus, zat besi, karbon,magnesium, potassium (kalium), kuprum, silika, klorin,mangganese dan belerang untuk memupuk tenaga dan kesihatan fizikal-mental.

Rasullullah s.a.w bersabda, “Siapa ingin hafal, hendaklah ia minum manisan madu”. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit - penyakit mental di mana ia boleh
menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca,
merancang dan bermesyuarat.

CARA MINUM :
2 sudu teh pada waktu pagi dan malam.

PANTANG :
Jangan makan tembikai semasa menggunakan madu. Sangat merbahaya!

- kat sini tak di nyatakan kenape tak leh makan tembikai dan madu..dh cri kt tenet tpi tak jumpe..huhu

selain tu ada gak makanan yg elok, cm susu segar, telur, hati, limau oren, zafaran, dan lain2...

"Cukuplah Allah untuk (menolong kami), dan Dialah sebaik-baik pengurus (dan terserah kepadanya segala urusan kami)". (Surah Ali-Imran:173)



No comments:

Post a Comment